İslamda Kıyamın Tanımı

Kıyam:

Bir rükün olan kıyam : namazda ayakta durmaktır. Farz ve vacip namazların ayakta kılınması farzdır. Bundan dolayı gücü yeten kimsenin oturarak kılacağı farz ve vacip namazlar caiz olmaz. Rükünler farz olduğundan onlara riayet etmek icap eder. Hanefilere göre eller uzatıldığın da dizlere ulaşmıyorsa kişi kıyam halinde sayılır. Kıyamda farz olan miktar, okunması istenen Kur’an ayetlerini okuyacak kadar zamandır. Bunlar da tekbir almak , bir fatiha ve bir sure okumaktır.


Kıyamda iken ayakların arasında dört parmak kadar bir aralığın bulunması sünnettir. Daha geniş tutabileceği hakkında da rivayetler vardır. Ayakta durmaya gücü yeten kimsenin farz namazda kendi başına ayakta durması şarttır. Bastonuna yahut bir duvara ve benzeri şeylere yaslanarak namaz kılan kimsenin namazı sahih olmaz. Ancak namazda kıyam eğer bir özür sebebiyle bir yere yaslanarak olursa namaz sahih olur. Bunun ölçüsü şudur . yaslanılan şey alınacak olsa kişi düşecek durumda olmalıdır.

Kıyam esnasında özürsüz olarak ayakların biri üzerinde durmak mekruhtur. Özürlü olan birinin böyle yapmasında ise mahzur yoktur.
Bir kimsenin namaz kılarken ayakta durmaya tamamen gücü yetmezse , gücü yettiği müddetçe ayakta durur , sonra oturur namazını kılar. Hatta yalnız iftitah tekbirini ayakta almaya gücü yeten kimsenin tekbiri ayakta alması sonra oturması gerekir. islami oda kanalından güzel bilgiler için sizlerde bilgi alabilirsiniz.

Nafile ve tetavvu namazlarda isler bir özür sebebiyle olsun ister olmasın kendi başına ayakta durmak şartı yoktur. Çünkü nafile namazlar kolaylık ve yumuşak esasına dayanır.

Ancak bununla birlikte nafile namazları da ayakta kılmak faziletlidir. Eğer özürsüz kıyam terk edilirse edebe aykırıdır ve sevabı eksik alır. Ebu Hanife sabah namazının sünnetini bu uygulamadan müstesna tutmuştur. Teravih namazında da kerahatle caizdir denilmiştir.

Author: Dini

Bir cevap yazın